Båtklubbar och spillberedskap®

2021-06-08

Bild till blogginlägg - Spillberedskap vid båtklubb

Sverige och båtlivet

Vi är många i Sverige som tycker om att vara på sjön under sommarhalvåret. Sverige är ett båttätt land, här finns över 1000 ideella båtklubbar och enligt undersökningar av Transportstyrelsen äger 14% av Sveriges hushåll en fritidsbåt. Varje båt används i genomsnitt 16 dagar per år. Hur många av dessa som ligger sjösatta under sommarhalvåret finns dock ingen statistik på. Vi kan däremot konstatera att det finns ett stort antal båtar i Sverige.

Minskad belastning genom ökad spillberedskap®

Vad har detta med Spillberedskap® att göra? Med ett stort antal båtar sjösatta under en längre tid varje år, innebär det en belastning för miljön i form av utsläpp, spill och läckage. Det har nog inte undgått någon båtägare att forskning tyder på att våra hav mår sämre än någonsin tidigare. I en artikel från 2019 skriver Transportstyrelsen att påverkan från fritidsbåtar är mer omfattande än man tidigare trott. Traditionella, äldre tvåtaktsmotorer anses vara en stor bov i dramat då de släpper ut stora mängder oförbränt bränsle och olja. Ett annat problem är giftiga bottenfärger.

Enkla lösningar och gemensamt ansvar

Båtklubbar i Sverige gör ett bra arbete. Det finns ett stort antal regler klubbarna förväntas följa. När det kommer till rutiner för hantering av olyckor och tillbud ska en båtklubb; Ha lämplig utrustning för att mildra effekten av olyckan. Det avser vanligen Spillredskap® i form av absorberande produkter, och produkter som hindrar spridning genom invallning. På PK Produkter vet vi av erfarenhet att det inte är lätt uppgift att driva en båtklubb idag. En lösning som ofta förbises är att försöka lösa en uppgift så enkelt och okomplicerat som möjligt genom att dela upp den. Med en komplett utrustad, tydligt uppmärkt spillberedskapsbox på båtklubben samlas all utrustning på en plats. Om olyckan skulle vara framme koncentrerar man fokus på att lösningen finns i boxen, ingen annanstans. Förhoppningsvis följer även då en snabbare respons. Meningen med att ha en spillberedskapsbox är enkelhet. Det ska vara enkelt att förebygga samt hantera spill!

Vi hoppas förstås att de inte behöver användas utan gläds snarare åt det ökande intresset för miljö- och konsekvenstänk.

Kanske kan vi förädla båtlivet ännu mer genom att tillsammans arbeta för ett renare hav och naturligare, friskare natur? För det är väl det vi längtar efter när våra tankar driver åt skärgården och båtliv?

LÄNKAR